اخلاق

نمیدونم از کی ولی فکر کنم از دوره دبیرستان موضوع "اخلاق" برام مهم شد. جذابیتش بحثی بود بین اثبات نسبی یا عدم نسبی بودن اخلاق. همه چیز از کتاب معارف اسلامی دبیرستان شروع شد هرچند اون کتاب طبق معمول موضوع رو در حد ماست مالی به نفع اسلام پشت سر گذاشته بود و همون زمان نتونستم جواب قانع کننده ای چه برای نسبی بودن و چه عدم نسبی بودنش بگیرم هرچند تمایل بیشتری نسبت به نسبی بودن اخلاق دارم.

سقراط اخلاق رو نسبی در نظر میگیره و آیت الله مطهری هم با توجه به اساس کار اخلاق که عقله، اون رو ثابت میدونه و میگه اگر عقل چیزی رو در هر زمانی صحیح تشخیص بده، در آینده هم درست خواهد بود و اگر چنین نباشد تشخیص عقلانی نبوده! همین «جمله عقلانی نبوده» یعنی چی؟  فقط این چند خط رو که از جایی کپی میکنم ادامه پست میذارم و به خودم پیشنهاد میکنم بیشتر درباره این موضوع مطالعه کنم!

 

"تفاوت آنچه در تعریف علم اخلاق علمأ اسلامى ذکر کرده‏اند، با آنچه در منابع غربى آمده، در این است که دانشمندان اسلامى، بیشتر به تعدیل غرائز و تهذیب نفس و خویها توجه دارند و دانشمندان غربى، بیشتر، به رفتار آدمى نظر دارند که برخاسته از خویهاى اوست."

 

پ.ن: موضوعات روز جامعه رو هم میشه به این بحث ربط داد؟

نظرات 4 + ارسال نظر
تماشا جمعه 19 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 23:22 http://www.tamashagar-61.blogsky.com

سلام البته دانشمندان غربی از بعد از تجربه گرایان یا آمپریست ها که روانشناسی فیزیکالیسم شد تبدیل به رفتار گرا شدند بعد هم حکمای اسلامی به اخاق بعنوان علم نگاه نمیکردند اون عرفا بودند که به تهذیب اخلاق برای رسیدن به حقیقت باری تعالی فائل بودند
خوشحال میشم بمن سر بزنی

کورش اسلام زاده شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 00:21 http://weblogcrawler.blogspot.com

دوست عزیز
یک سری بحث در این مورد را هم میتوانید در وبلاگ از هیچ تا هیچ پیگیری کنید. http://www.kiemia.org/?p=28 موفق باشید

رفا شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 18:31 http://rafa-ali.blogfa.com

حالا خودت چی فکر میکنی؟؟ کدومش برات جالب تره؟؟

من یکشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 17:37 http://mymadhouse.blogsky.com

چقد این روزها حوصله ی بحث ندارم..
برو فردا بیا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد